صفحة جوجل بلس

درست في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي المقررات باللغة العربية

بسم الله الرحمن الرحيم
أنا حابة أقول رأيي اللي إن شاء الله بقدر المستطاع هاقوله في كل مكان على النت أو في الشغل عشان الكل يستفيد منه . كنت محتاجة أدرس ماجستير في الإدارة المالية بالذات بالتخصص الدقيق دا عشان أستفيد منه في شغلي بس كان سبب عدم دراستي له هو خوفي من اللغة ، لأني كل ما دورت على البرنامج دا ألاقيه مقدم باللغة الانكليزية بس . بس لقيت دورات تدريبية كتير أوي و كورسات بالعربي بس كانت سطحية جداً .أخدت وقت كتير أفكر في إني ابدأ ادرس لغة كويس الأول عشان اقدر اخد الشهادة دي ، اخد تويفل أو ايليتس ، لأن في جامعات بتقبل تويفل بس و جامعات بتقبل ايليتس بس .

 

و عشان كده كان لازم الأول أدور على المكان إلي هدرس فيه عشان اعرف هو محتاج ايه منهم و ابدأ اسجل فيه . و أنا بدور على النت لقيت برنامج ماجستير في الإدارة المالية بالعربي و من بريطانيا علي موقع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ، كانت أول مرة اسمع فيها عن الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي .

و لما دخلت على اللينك و قرأت المكتوب مصدقتش ، فكملت و قرأت الباقي و لقيت روابط كمان فيها المناهج دخلت عليهم وشوفتها و شوفت محتوياتها و الحقيقة اتفاجأت و فرحت جداً ، بس عشان أتأكد دخلت لمنظومة التواصل الإلكتروني و أتكلمت مع موظفة الدعم الفني و اللي ساعدتني جداً في كل استفساراتي ، عرفت إن الشهادة موثقة و معتمدة ، و إن الدراسة في الأكاديمية العربية البريطانية لتعليم العالي بالعربي بس في مصطلحات انجليزي ، و كمان مش بيتكتب في الشهادة إن الدراسة بالعربي لأن مافيش فرق بين العربي و الانجليزي من حيث المحتوى و المناهج يعني .عرفت إن نظام الدراسة سهل جداً و بسيط و فيه مرونة في كل شيء ، و فهمت كمان إن الرسوم ممكن أدفعها بالتقسيط و دي كانت مفاجأة تانية ريحتني جداً . الحقيقة اتشجعت على التسجيل بجد و فعلاً سجلت .و بعد ما خلصت الدراسة لقيت إني استفدت كتير جداً في حاجات كتير أوي أهم حاجة كانت حل مشاكل إعداد الميزانيات و حل مشاكل التدفق النقدي بكل أنواعهم . وتحديد القيمة الحقيقية لنسبة الإهلاك و الهدر و تحديد أسبابه و التقليل منه لأقصى الدرجات . و دا في حد ذاته صعب تحقيقة بدون التأثير على العملية الانتاجية .

 

و تحليل النسب المالية في الشركة و دوران الأصول المالية و الثابتة . و حاجات كتييييير جداً تانية أتعلمتها بشكل احترافي ، حسيت إني حصلت على كنز من العلم في المجال دا فادني جداً بشكل حقيقي و واقعي و عملي مش مجرد حبر على ورق .أعتقد لو كل اللي شغالين في مجال الإدارة المالية حصلوا على العلم دا و درسوا البرنامج دا بالذات أكيد أكيد أكيد كل المؤسسات بتاعتنا هاترتقي للأفضل و هتحقق نسب عالية جداً من الأرباح و هتزود دخل الموظف كمان و بالتالي كل المجتمع هايوصل لمراحل متقدمة في كل شيئ . و بجد بأتمنى إن كل اللي شغالين في التخصص دا يكون لهم الفرصة يدرسوا برنامج الماجستير التخصصي في الإدارة المالية من بريطانيا اللي بتقدمه الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي بالعربي و مش هيعاني من مشكلة اللغة اللي هي غالباً السبب الرئيسي في تعطيل استكمال دراستنا كلنا لأننا مع الأسف في تعليمنا كان الاهتمام باللغة ضعيف جداً بالنسبة لأي حد عايز يدرس شهادات دولية و إلي بتستلزم التويفل أو الإليتس . و أنا عن نفسي بعرف كل زملائي في العمل بالبرنامج دا لأن في ناس كتير بيدوروا على فرصة زي دي بس محدش يعرف إنه موجود بالشكل دا . و عشان كدة دخلت أكتب هنا عنه عشان أساهم في إفادة الناس اللي عندهم طموح ، بجد أوعوا تفوتوا فرصة زى دي . هتحسوا بفرق كبير و ثقة في علمكم و خبراتكم و مهارتكم بشكل كبير هيلاحظه كل حد بيشتغل معاك و خاصة بعد ما تقدم إنجاز كبير في شغلك .

 

سيرتي الذاتية بقى بالنسبة لي شيء أعتز بيه و أفخر بوجود شهادتي ماجستير الإدارة المالية من بريطانيا فيه و بعده حجم إنجازاتي الربع سنوية اللي في تزايد مستمر خلال السنة إلي فاتت كلها .من كل قلبي بشكر كل فريق العمل اللي في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ، و بجد لولاكم ما قفزت هذه القفزة الكبيرة ، انتم بجد كنتم نقطة تحول في حياتي المهنية للأفضل . أشكركم من كل قلبي و بتمني لكم التوفيق و الانتشار و إفادة كل العرب بكل فئاتهم و جنسياتهم و أجناسهم و أعمارهم في كل المجالات المهنية . بارك الله بكم .

 

حنان غندور

أضف تعليق

كود امني

تجربة رمز تحقق جديد